onsdag 5. juni 2013

Sothøne (Fulica atra)



Da jeg begynte å ta fuglebilder i år, hadde jeg hverken sett eller hørt om en fugl som heter Sothøne. Når jeg så så den første gangen trodde jeg at dette måtte være en sjelden fugl. Visste ikke at noe slikt fantes i Norge.

Men etterhvert har dette blitt en av mine mest fotograferte fugler. Jeg fant mange av disse i Danmark og de er også tallrike ved Østensjøvannet i Oslo hvor disse bildene er tatt.

Jeg synes lyset var spesielt fint for å få frem sjatteringene i den gråsorte fjærdrakta til Sothøna denne dagen.






8 kommentarer:

  1. Fantastiske fuglbilder Knut også de bilder under, så skarp og nært !
    dirk

    SvarSlett
  2. Hehe..ganske vanlig rundt norske vann denne ja..
    Flotte bilder av Sothøna her Knut, fint lys og gode fargetoner, samt god fokus på fuglen...

    SvarSlett
  3. flotte sothøneportrett, du har virkelig kommet tett innpå

    SvarSlett
  4. Denne høna er ganske vanlig, men er vel en slik fugl man ikke legger merke til med mindre man ser etter fugl. På Østensjøvannet er disse ganske fortrolige, og som du viser her kan man få gode bilder med litt jobb, bra levert:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du har nok helt rett. Det er mye man ikke ser før man begynner å se. Slik var det med makrofotograferingen min også.

      Jeg synes dette gir rom for ettertanke for jeg tror svært mange mennesker går hele livet gjennom uten å oppdage alt det spennende som finnes å se i naturen rundt oss.

      Slett