torsdag 28. august 2014

Brushane (Philomachus pugnax)


Endelig snublet jeg over en for meg i alle fall noe mer uvanlig fugl enn de vanlige småfuglene i min egen hage. Ved Østensjøvannet fant jeg denne nydelige fuglen som gikk og lette etter mat i gresset. Åpenbart en vadefugl, men denne gangen godt på land. Den haltet litt, så det så ut til at den hadde litt vondt i det ene benet.

Jeg hadde dessverre ikke med meg annet enn lett fotoutstyr, denne gangen en Lumix G5 med en 45-200mm (2X cropfaktor gir effektiv brennvidde på 90-400mm).

Vel hjemme igjen begynte jakten på å finne ut av hva slags fugl dette er. Jeg tror det er en snipefugl, men hvilken det er klarer jeg ikke å finne ut av. Håper noen raskt kan bekrefte eller avkrefte min hypotese og gi meg et eksakt navn på den vakre fuglen.


Og så viste det seg å være en Brushane! Mitt første møte med en slik. Sikkert en som er på vei sydover til Afrika. Dette er jo en trekkfugl hvor de unge pleier å dra i august/september og dette er en ungfugl.


Wikipedia står det om Brushane:

Brushane (Philomachus pugnax) er ein vadefugl i snipefamilien. Lengda er 20–32 cm, vingespennet er 46–58 cm. Han er større enn ein raudstilk; høna er mindre. Vårhannen er fleirfarga, med issetoppar og overdådig, brushanefjørkrage; om vinteren har han lyst, dust streka hovud. Hoa er gråbrun med grove mørke flekkar; haustjuvenilen er markert skjelmønstra i gulbrunt oppå, og okergul under med olivengule bein. Dei har eit tynt kvitt vingeband og ein oval kvit flekk på kvar sida av overgumpen. Brushanen er som regel taus.

Utbreiding[endre | endre wikiteksten]
Brushanen hekkar lokalt i Nord- og Nordvest-Europa som trekkjer regelmessig over heile Europa.

Brushanen er ein trekkfugl. Dei første hannane reiser i slutten av juni medan hovudtrekket for hoer og ungfuglar er i august-september. Fuglane kjem tilbake til hekkeplassen i mai etter å ha overvintra i Afrika.

8 kommentarer:

  1. Skikkelig fin fugl og flott serie, Knut, men jeg kan ikke hjelpe deg... skal sende dem til han kompisen min, hvis du ikke får svar fra andre her inne...
    Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og flott!
      God kveld til deg også!

      Slett
  2. Hei! Dette er en ung brushane! Fine bilder av en vakker fugl!

    Mvh Astrid Kvendbø

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for at du hjalp meg med hvilken fugl dette var Astrid!

      Slett
  3. Fine bilder av en ung Brushane dette :-)

    SvarSlett
  4. Så flotte bilder av en (for meg) så uvanlig fugl!

    Heidi

    SvarSlett