fredag 26. juni 2015

Andemor og de åtte ungene


På en tur rundt Østensjøvannet så jeg mange fuglemødre aggressivt forsvare ungene sine når noen kom de for nære. Denne andemoren med hele åtte unger viste derimot en helt annen adferd. Stolt sto den der og viste frem ungene sine til forbispaserende på gang og sykkelveien langs med vannet.


Ungene så ut til å stortrives nysgjerrige som de var på den store verdenen og alt det uoppdagede.


En av ungene hadde funnet en liten brødbit. Hei, la også meg få smake, sa den ene og løp avgårde for å få en bit.


Andemor samlet troppen og ga beskjed om at nå var det nok for denne gang og at det var på tide med litt svømmeøvelser igjen.


Det gjelder å lose alle trygt over veien.


Yippie!
Jeg gleder meg til å få bade igjen, gakket den første av de.

Og alle åtte og andemor kom trygt tilbake til vannet igjen.

Det er herlig å oppleve slike øyeblikk. Jeg håper bare at ingen misbruker den tilliten andemor og ungene viser sine omgivelser. Det er aldri godt å vite om det lusker en rev omkring et eller annet sted. 


1 kommentar:

  1. Helt utroligt 8 unger!!!Det har jeg ikke opplevd før.Første bildet er jo bare en hit med syv og en motsatt vei:))
    Innlegget under er også veldig bra.Har ikke den pesten på disse kanter enda.Håper den går over.
    Mvh Anita

    SvarSlett