lørdag 25. juli 2015

Låvesvaler mater unger



I dag tidlig, på en gråværsdag satte svalene seg til rette i hengebjørka vår, en hel familie. Ungene var svært flyvedyktige, men ennå ikke godt nok i stand til å fange flyvende insekter. Det var gøy å se hvordan de prøvde der de forfulgte insekter i luften, men ennå ikke raske nok til å fange de. Slitne satte de seg i hengebjørka dit de voksne fløy etter tur for å mate ungene. 


Svaler er fantastisk dyktige flygere og matingen foregår mens de voksne fuglene er i lufta. Noen ganger lettet også de små og ble matet mens de befant seg i lufta. Dette klarte jeg dessverre ikke å ta bilde av, men jeg kan love dere jeg prøvde. 


Maten ble ikke likelig fordelt. Det kunne se ut som at svalemor favoriserte noen unger fremfor andre, - kanskje fordi noen trengte maten mer enn andre eller kanskje fordi maten ble gitt til de sterkeste ungene? Ikke vet jeg, men det kunne se ut til at det ikke var tilfeldighetene som rådet.


Å fotografere svaler synes jeg er svært vanskelig og spesielt en tidlig morgen i gråvær. De er svært raske og det krever korte lukkertider hvilket igjen krever høyere ISO-tall eller mindre blendere. Når fuglene derfor sitter i forskjellig avstand fra kamera blir det vanskelig å få alt rett. Fikk likevel en del brukbare bilder og hadde store problemer med å selektere de beste. Synes bildene likevel godt forteller om et for meg magisk øyeblikk der jeg sto og overvar det hele. Ikke mange meter unna var de likevel veldig tillitsfulle.


Er det den som gaper høyest eller den som roper høyest som får maten?




Voksen Låvesvale



3 kommentarer:

  1. En utrolig flott bilde serie... Forteller veldig mye...
    Gode farger og bra kontraster.

    SvarSlett
  2. Knallbilder av svalefamilien Knut, vrien oppgave å fotografere dem.

    SvarSlett